Formula 1 ile Bahreyn'in ilişkisinden dolayı motorsporları camiasının yeteri kadar konsantre olamadığı önemli gelişmeler de oldu geçen hafta. Dünya Ralli Şampiyonası'nın en önemli rallilerinden Monte Carlo, sezon başlangıcı olarak takvimdeki yerine döndü. Bir süredir sadece IRC takviminde bulunan tarihi yarış, bu sene iki kategoride de koşulacak. Bu demektir ki Col de Turini, kar atan seyirciler, asfalt-kar-buz karışımları WRC'ye geri dönüyor.
Aslında bunun arkasında WRC'de çok daha ciddi değişikliklere yol açacak başka bir gelişme daha oldu. Bir çok ajans, Monte Carlo kararını öne çıkarsa da asıl önemli gelişme, ekiplerin yarışlardaki başlama pozisyonları ile ilgili oldu. Kısaca anlatalım.
Son bir kaç yıldır rallilerin ilk gününde, şampiyona lideri birinci, şampiyona ikincisi ikinci ve bu şekilde başlardı. Toprak rallilerde, ki takvimin çoğu da toprak ralliler, önde giden araçlar yolu süpürür ve dezavantajlı duruma düşer. Arkadan gelenler, yani yaklaşık beşinci, altıncı sıradakiler de oldukça avantaj kazanırlardı. Mesela o yüzden Loeb'ün Sardinya Rallisi'nde her gün öne başlamasına rağmen kazanması çok önemliydi. Ilk gün ekipler, şampiyonadaki sıraları ile yarışa başlarken ertesi günlerde herkes, önceki günü bitirdiği pozisyonda başlıyordu yarışa. Bu yüzden de gün sonlarında ekipler, yavaşlayarak diğerlerinin kendisini geçmesini, böylece ertesi gün daha avantajlı bir yol pozisyonunda başlayıp atak yapmayı planlıyorlardı. Bu tip taktikler, bir yerden sonra gerçek yarışın önüne geçmiş oldu ve hem takımlar hem pilotlar bu işten cidden çok sıkıldıklarını açık açık belirtir olmuşlardı.
Yeni alınan kararlarla gün sonlarında herkesin otur taktik yapması gerekmeyecek. Artık rallilerden önceki shakedown etabı, bir tür sıralama turu olacak ve en hızlıdan en yavaşa doğru ekipler, ilk gün için start pozisyonlarını belirleme hakkına sahip olacaklar. Daha sonraki günlerde de, önceki günün sıralaması tersten start alacak. Yani shakedown hariç, bundan önceki kurallara geri dönüş oldu. Peki insan sorar, madem bu kurallar bu kadar iyiydi, niye zamanında değiştirildi? Cevap şu; hızlı araç zaten en iyi yol pozisyonunu seçerse rallinin sonucu zaten ilk günden belli olur. Şimdilik takımlar değişen kurallardan çok memnun, herkesin illallah ettiği taktikler gidecek. Yine de görelim bakalım, bir dahaki sezon takımlar, bundan bir kaç sene önce ağladıkları gibi zevksiz rallilerden isyan edecekler mi?
06 Haziran 2011
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder